مزایای کوهنوردی

11670 2018/08/21
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 7 امتیاز : 4.9]

مزایای کوهنوردی برای بدن انسان بسیار زیاد است و این ورزش دارای طرفداران زیادی می باشد. علّت اصلی که تمامی ورزشکاران این ورزش را برای بدن مفید دانسته و به همه توصیه میکنند تا برای یکبار هم که شده آن را تجربه کنند، به این خاطر است که کوهنوردی در افزایش کارایی قلب و بهتر پمپاژ کردن خون مقدار قابل توجهی تأثیر میگذارد. البته بین کوهنوردی، کوهپیمایی و تپه نوردی فرق های بسیار زیادی است که به میزان تفاوتشان، اثرات هم متفاوت خواهد بود. یکی دیگر از مزایای ورزش کوهنوردی این است که می توانید به راحتی حتی با پوشیدن یک جفت کفش کوهنوردی به سادگی کوهنورد شوید، فقط بیاد داشته باشید برای فتح قله های سخت تر خود را تجهیز کنید.

فواید کوهنوردی تا حدی زیاد است که در عرف جامعه این ورزش را به یک روش درمانی و عامل پیشگیری بسیاری از بیماری ها تبدیل کرده است. مزایای بسیار زیاد کوهنوردی نه تنها برای جسم است بلکه برای روح ورزشکار هم مثمر ثمر واقع خواهد شد. حال در ادامه به بررسی چند مورد از خواص فیزیکی و روحی این ورزش میپردازیم.

فواید کوهنوردی برای قلب

کوهنوردی اول از همه برای قلب انسان مفید است. به همین جهت هم میتواند به راحتی فشار و قند خون انسان را تنظیم کند. به این صورت که یک کوهنورد در طول مسیر کوهنوردی، حجم بسیار زیادی هوا را باید به ریه های خود وارد کند که همین عمل باعث میشود تا توانایی شش و ریه برای تنظیم حجم اکسیژن ورودی و خروجی حاصل از دم و بازدم افزایش یابد. در ادامه ی این روند، ظرفیت و حجم رگ ها و مویرگ ها بیشتر شده و میتوانند خون بیشتری را حمل کنند که سبب میشود تا پروسه ی اکسیژن رسانی به بخش های مختلف بدن کوهنوردان بسیار قوی عمل کرده و بدن به بهترین شکل ممکن تغذیه شود.

فواید و مضرات کوهنوردی

مزیت های کوهنودری فقط در فیزیک انسان موثر نیستند بلکه یک کوهنورد حرفه ای میداند که این ورزش بسیار استرس زاست امّا این استرس و اضطراب را برای خود مفید دانسته و اشتیاقش برای انجام دوباره ی کوهنوردی بیشتر میشود. جدا شدن از روزمرگی، درک مستقیم زیبایی طبیعت و خالی شدن ذهن از مشکلات زندگی موجب میشود که هر روز تعداد بسیار زیادی از مردم به ورزش فوق العاده ی کوهنوردی روی بیاورند.

کوهنوردی و فشار خون

ورزش کوهنوردی شما را مجبور میکند که برای مدت کوتاهی هم که شده به سبک زندگی اصلی انسان بازگردید. دور بودن از تکنولوژی به تنهایی باعث افزایش تمرکز، افزایش دقت در جزئیات و بهتر شدن ارتباط با دیگران میشود که با استمرار در کوهنوردی تأثیر شگفت انگیز موارد ذکر شده را در زندگی شخصی خود شاهد خواهید بود. کوهنوردی از ورزش هایی است که به شما کمک می کند تا فشار خون خود را متعادل نگه دارید در واقع پمپاژ ها و گردش خون در رگ ها باعث می شود تا رگ ها در بدن سفت نشوند.

علاوه بر موارد ذکر شده باید به نشاط و روحیه ی کوهنوردان نیز اشاره کرد، در کوهنوردی به علّت طی کردن مسافت های طولانی بر فراز قله و دیدن مناظر عالی از ارتفاعات روحیه ی کوهنوردان با دیدن طبیعت های بی نظیر شاد و پرنشاط است. همچنین این ورزش علاوه بر تأثیر گذاشتن بر زندگی اجتماعی، زندگی شخصی شما را هم سامان میبخشد. به این صورت که مجبور میشوید برای زندگی خود برنامه ریزی بهتر کنید و در حفظ زمان موفق تر باشید.

امیدواریم روزی فرا رسد که همه ی ما به درک اهمیت این ورزش مفید و موثر بودن آن برای جسم و روح پی برده و تلاش کنیم در هفته حداقل یکبار به یک کوهپیمایی ساده برویم. یقیناً تأثیرات کوهنودری بر زندگی شما ارزش زمانی که خواهید گذاشت را دارد.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید