بهترین عایق برای آب بندی استخر

1780 2023/08/10
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 0 امتیاز : 0]

گروه صنعتی کالیمورا در جهت افزایش اطلاعات عمومی و تخصصی کاربران و مشتریان عزیز و همچنین انتقال تجربیات فنی متخصصان این گروه در زمینه تولید و اجرای نسل جدید نانو عایق های رطوبتی ، صوتی و حرارتی این مقاله را تولید نموده است.

کالیمورا با تجربه بیش از یک دهه امروز مفتخر به اجرای پروژه های بزرگ کشور در زمینه نانو عایق های رطوبتی می باشد و آماده ارائه خدمات و اطلاعات فنی در این حوزه می باشد.

استخر

تاریخچه پیدایش استخر ها به 5000 سال قبل باز می گردد و تا زمان اتمام جنگ جهانی دوم برای خانواده هایی در سطح متوسط به وقوع نمی پیوست.
با پیشرفت صنعت آمریکا و افزایش جمعیت خانواده ها در قشر متوسط  نیاز به مکان هایی جهت گذراندن اوقات فراغت داشتند که ساخت استخر روشی خلاقانه جهت حل این مشکل بود.

انواع استخر

1- استخر های بتنی
2-  استخر ژئوممبران
3-  استخر پیش ساخته
4-  استخر های فایبرگلاس

 مزایا استخر بتنی

  • طول عمر بسیار بالا
  • مقاوم در برابر تنش های محیطی
  • آب بندی یکپارچه با اجرایی بسیار آسان و طول عمری برابر با عمر سازه
  • مناسب برای استخرهای ویلایی، کشاورزی، پرورش ماهی، شنا و جکوزی
  • مقاومت در برابر تنش های مکانیکی (نیروهای کششی، خمشی و برشی)

 معایب استخر بتنی

  • هزینه بالا ساخت
  • زمان بر بودن ساخت

ساخت استخر ها و مخازن ذخیره آب با بتن مسلح (بتن و میلگرد)

ساخت استخرها مستلزم رعایت نکات مهم از جمله رعایت اولویت ساخت می باشد. عدم رعایت اولویت ساخت تاثیر مستقیم بر استقامت سازه و یکپارچگی آن می گذارد، ساخت استخرباید به گونه ای باشد که بدنه های استخر بر روی کف تمام شده استخر قرار بگیرند. از اشتباهات رایج در ساخت استخر، ابتدا  ساخت بدنه استخر  و سپس اقدام به کفسازی یا کف ریزی استخر می نمایند.

طراحی استخر های بتنی با استفاده از میلگرد مناسب ابعاد سازه و همچنین میزان ضخامت بدنه و کف استخر جهت بتن ریزی تاثیر مستقیمی بر مقاومت سازه دارد به طوری که عدم رعایت این نکته باعث ایجاد شکست و نشست در سازه و نهایتا عدم آب بندی صددرصد استخر می شود. ساختار بتن در برابر مقاومت فشاری و کششی آب با استفاده از میلگرد با قطر مناسب می تواند مقاوم سازی شود و در صورت استفاده از بتن به تنهایی در کف سازی و بدنه استخرها باعث کاهش مقاومت خمشی بتن در برابر فشار های وارده آب و نهایتا ایجاد ترک در قسمت های پرفشار سازه خواهد شد.

تقویت سازه در نقاط پر تنش استخر ها و مخازن بتنی آب از دیگر اصول اصلی ساخت استخر می باشد به طوری که در محل اتصال دو بدنه (کنج ها) و همچنین در محل اتصال بدنه به کف استخر استفاده از میلگردهای تقویتی تاثیر چشمگیری در مقاوم سازی سازه در برابر فشارهای وارده خواهد داشت.

چشم پوشی از ساخت استخر با اختلاف ارتفاع در مقاطع مختلف استخر و همچنین استفاده از اشکال منظم می تواند بر استقامت سازه تاثیر چشم گیری داشته باشد و در صورت ایجاد اختلاف ارتفاع حتما تقویت سازه در مقطع ایجاد شده لحاظ شود. لوله های ورود و خروج آب در ساختار استخر ها باید در محل مناسبی قرار داده شود و نصب و راه اندازی تاسیسات استخر ها حتما توسط افراد متخصص انجام شود.

ساخت استخرها با سازه های  سنتی مانند آجر و سنگ و بلوک به دلیل عدم یکپارچگی این سازه ها و فشار بالای آب باعث ایجاد  نشست و شکست در قسمت های مختلف استخر شده است که نهایتا نیجه ای جز عدم آب بندی صددرصد ، ایجاد هزینه های بالاسری و دوباره کاری و … نخواهد داشت.

بررسی آب بندی و عایق کاری استخر و مخازن بتنی آب

ساخت استخر و مخازن بتنی مستلزم آب بندی و عایق کاری صددرصد می باشد.از موارد مهم و قابل توجه در آب بندی مخازن و استخر های بتنی ایستایی و مقاومت سازه در مقابل فشار آب می باشد.

از موارد قابل توجه در آب بندی و عایق کاری مخازن و استخر های بتنی آب ،  آب بندی محل بولت ها می توان اشاره کرد. در اکثر مخازن و استخر ها جهت عایق کاری محل بولت ها از چسب های آب بندی ،درزگیرها ، انواع رزین ها و چسب های پایه آب و یا پایه شیمیایی استفاده شده است که باتوجه به کاهش دمای آب و هوادر فصول مختلف سال و عدم ضریب الاستیته بالا این مواد ،ترک هایی در این مواد ایجاد می شود که نهایتا  باعث ایجاد نشتی آب می شود.

جهت آب بندی محل بولت ها ابتدا اقدام به تخریب و خارج نمودن اسپنسرها و بوشن های پلاستیکی نگهداری میلگرد نموده و سپس با استفاده از ملات های پایه  سیمان اختلاط شده با مواد نانو می توان اقدام به ترمیم این نقاط کرد . استفاده ازملات هم خانواده با بتن باعث ایجاد ساختار یکپارچه و همچنین چسبندگی بسیار مناسب به سطح بتن می شود.

وجو درزهای انقطاع از مشکلات اساسی در سازه های بتنی آب می باشد که همواره بایددر ساخت مخازن و استخرهای بتنی توجه اساسی به آن شود.بتن ریزی حتما باید به صورت یکپارچه صورت گیردو تا حد ممکن  از بتن ریزی مقطعی جلوگیری شود .مقاطع زمانی بتن ریزی باید طوری  در نظر شود که بتن ریخته شده به بتن قبلی چسبیده و از ایجاد درز بواسطه عدم چسبندگی بتن تازه به بتن قدیمی جلوگیری شود.

سطح صاف و صیقلی بتن باعث جداشدن و پوسته شدن مواد  ایجاد شده به صورت لایه ای از سطح بتن میشود.استفاده از مواد با ترکیبات معدنی و همچنین ملات های پودر سنگ وسیمان و نرمه کشی  جهت عایق کاری و آب بندی به دلیل ضریب الاستیته پایین و همچنین عدم چسبندگی مناسب و ایجاد ترکهای ریز از سطح بتن جداشده و باعث کاهش دوام آب بندی می شود.

استفاده از چسب ها از جمله انواع رزین ها با استفاده از انواع شبکه های توری و پی ال سی با ایجاد لایه در گذر زمان تبله کرده و  باعث ایجاد  مشکلات آب بندی در گذر زمان می شود. این مشکل به دلیل ضریب الاستیه پایین چسب ها در دماهای های مختلف ایجاد می شود و مانند ایزوگام در دمای پایین و هوای سرد، شکننده می شود.

استفاده از مواد نانو جهت عایق کاری استخر

مواد نانو با نفوذ به سطح بتن و ایجاد چسبندگی بدون واسطه در حد نانو و عدم ایجاد لایه ، منجربه به آب بندی با کیفیت و مقاوم می شود.
مزیت های عایق های نانو نسبت به سایر چسب آب بندی استخر و رزین ها مقاومت دمایی بالا ( منفی 70درجه زیر صفر تا 100درجه سانتی گراد) می باشد .
کیفیت بالا و قیمت مناسب، اجرای آسان و سرعت بالا (به صورت جذبی و فرچه ای) ، رنگ آمیزی، همساز با محیط زیست و بدون استفاده از مواد شیمیای باعث جلوگیری از رشد انواع جلبک ها و خزه ها در سطوح بتن و استخر ها می شود.
استفاده از شیوه های صحیح و علمی توام با تجربه اجرایی بالا می تواند، گامی موثر جهت بهینه سازی هزینه های آب بندی و عایق کاری باشد و باعث دستیابی به نتیجه صددرصد در ساخت مخازن و استخرهای بتنی شود.

عایق های نانو کالیمورا در کنار کیفیت بالا و ضمانت 10 ساله معتبر همساز با محیط زیست می باشد. همچنین باعث افتخار ماست که همکار و مشاور شما در آب بندی و عایق کاری پروژه هایتان باشیم. جهت مشاوره می توانید با شماره 09127317947 تماس بگیرید.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید