صخره نوردی

10025 2018/10/01
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 1 امتیاز : 5]

صخره نوردی یا سنگ نوردی به مجموعه فعالیت های صعود به بالا، فرود به پایین و حرکت در سراسر سطح صخره های طبیعی و دیواره ی سنگ های مصنوعی گفته میشود. هدف از این ورزش رسیدن به قله یا مسیر از پیش تعیین شده است، بدون اینکه سقوطی در کار باشد. ورزش صخره نوردی در ایران هنوز آنطور که باید در بین تمامی اقشار جامعه جا نیفتاده است. امّا در جوامع دیگر شاهد هستیم که هرروزه استقبال مردم از این ورزش که به شدت هم دشوار میباشد بیشتر شده و تعداد افراد زیادی شروع به یادگیری آن میکنند. وجود خطر زیاد در صخره نوردی باعث شده است تا هرچه بیشتر به تقویت وضعیت ایمنی ورزشکاران در این زمینه پرداخته شود.

در ورزش صخره نوردی خطرات و هیجانات بسیار زیاد باعث شده است تا بسیاری از افراد علاقه مند از ادامه دادن این حرفه و ورزش خودداری کنند. امّا دقت داشته باشید که تنها نکته ی مهم در سنگ نوردی داشتن آمادگی و تناسب بدنی بالاست. تنها با داشتن همین ویژگی و تمرین های مکرر، میتوانید در مبارزه با خطرات این رشته موفق باشید. بهترین اقدام برای شروع، ثبت نام در باشگاه های سنگ نوردی است. در این مراکز به علّت رعایت شدن شدید نکات ایمنی میتوانید با اطمینان خاطر در ورزش صخره نوردی حرفه ای شوید.

صخره نوردی نیز مانند تمامی رشته های ورزشی دیگر به چندین شاخه تقسیم بندی میشود که در ادامه به بررسی و معرفی آنها میپردازیم:

– دیواره ‌نوردی

شاخه ای که مسیر صعود ورزشکار بیشتر از طول یک طناب که تقریباً پنجاه سانتی متر باشد، دیواره نوردی نام دارد. این شاخه خود به دو دسته ی کلی مصنوعی و طبیعی تقسیم بندی میشود. تفاوت این دو دسته ی دیواره نوردی در میزان استفاده از تجهیزات صخره نوردی و آمادگی بدنی است. یوسیمیتی یکی از به نام ترین مکان ها برای شاخه ی دیواره نوردی به حساب می آید.

– صخره نوردی اسپرت

صخره نوردی اسپورت شاخه ای از این ورزش است که برخلاف دیواره نوردی برای زمانی به کار میرود که صعود ورزشکار بیست و پنج متر باشد. سنگ نوردی اسپورت تاکید بسیار زیادی بر این دارد که ورزشکاران باید بیشتر از هر چیزی از تناسب اندام و قدرت بدنی بالایی در صخره نوردی برخوردار باشند و وسایل کمکی در حد توان نباید در این زمینه استفاده گردد. حمایت صخره نورد با طناب از زمین در این شاخه استفاده میشود.

– بولدرینگ

بولدرینگ شاخه ای از ورزش صخره نوردی به شمار می آید که مهارت حرف اول را در آن میزند. مسیری که صخره نورد باید در این شاخه بپیماید بسیار کمتر از دو حالت قبلی است. در این شاخه به جای استفاده از طناب از تشک های مخصوص برای حمایت ورزشکار استفاده میگردد.

– سنگ نوردی سالنی

در ابتدا کارشناسان صخره نوردی بر این باور بودند که باید یک نمونه ی مصنوعی برای سنگ نوردی طبیعی ابداع کنند. به همین منظور رشته ی ورزشی صخره نوردی سالنی پدید آمد که بعدها تبدیل به یک شاخه ی مستقل و جداگانه شد و طرفدارهای مخصوص خود را پیدا کرد. دیوار های این رشته ی ورزشی توسط گیره های مخصوص صخره نوردی پیچ شده و سرتاسر مسیر سنگ نوردی را به جهت حرکت بهتر ورزشکار پوشش میدهند.

در آخر از علاقه مندان این تقاضا را داریم که بدون آموزش دیدن های مکرر، کسب مهارت و چگونگی استفاده از تجهیزات صخره نوردی این ورزش را شروع نکنند. چراکه کوچکترین اشتباه در طی مسیر صخره نوردی ممکن است عواقبی تأسف بار و جبران ناپذیر داشته باشد.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید