گردشگر کیست

15234 2018/10/29
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 4 امتیاز : 5]

گردشگر یا توریست کیست؟ آیا هدف گردشگری آنها یکی می باشد؟ گردشگر به افرادی گفته میشود که از محل زندگی خود در مدت مشخصی به مکان های گردشگری سفر میکنند. هدف گردشگران به هیچ وجه نباید سودآوری های مالی از مکان گردشگری مورد نظر باشد. گردشگر باید تنها برای لذت بردن از محیط، آشنایی با فرهنگ و سنت های منطقه ی مورد نظر سفر کند.

گردشگری از ابتدای آفرینش انسان به صورت های مختلف وجود داشته است. البته هدف و غایت گردش کردن در گذشته با تعریف کنونی آن مغایرت های بسیار زیادی دارد. برای مثال به دست آوردن غذا یکی از مشکلات اصلی انسان قبل از تمدن بوده است. همین امر انسان ها را مجبور به گشت و گذار در طبیعت برای پیدا کردن غذای مورد نیاز خود میکرده است.

همچنین در چند قرن گذشته، تنها اشراف زادگان و فرزندان سرمایه داران یک کشور قادر بودند به کشور های دیگر برای تحصیل نقل مکان کنند و پس از پایان تحصیل به زادگاه خود بازمیگشتند. به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی و سهولت در رفت و آمد، انسان ها به مکان های مختلف به عنوان یک گردشگر سفر کردند و به لطف علم و دانش به گردشگری معنای متفاوتی بخشیدند.

همانطور که بسیاری از صنایع و حرفه ها شامل چندین دسته و شاخه هستند، گردشگری نیز خود به چند دسته کلی و جزئی تقسیم میشود. حدود چهل سال پیش محققی به نام کوهن گردشگری را در دنیای امروزی ما از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد. طبق تقسیم بندی گردشگری کوهن، بر اساس تاثیر گردشگر بر روی جمعیت طراحی شده است، به طور کلی انواع گردشگر به شرح زیر است:

  • نهادینه
  • غیرنهادینه

گردشگران دسته ی غیرنهادینه به دنبال ماجراجویی و پیدا کردن نکته های تازه هستند. گردشگران نهادینه نشده بدون برنامه ریزی خاصی سفر میکنند و بیشتر با مردم ارتباط مستقیم دارند. اما بر خلاف گردشگر غیرنهادینه، گردشگران دسته ی نهادینه شده مایل هستند به مناطقی سفر کنند که عموم مردم ترجیح می‌دهند برای گشت و گذار در آن مناطق ساکن شوند. برای عده ای سوال بوجود می آید که جهانگرد کیست و آیا تعریف جهانگرد با گردشگر یکیست؟

طبق آمار به دست آمده از سازمان گردشگری جهانی، هدف کلی گردشگران افزایش تجربه است. این سازمان گردشگران را بر اساس همین هدف کلی به دو دسته ی تنوع طلب و موجودگرا تقسیم بندی میکند. گردشگر هنگامی تنوع طلب شناخته میشود که عقیده دارد آن چیزی که ارزش تجربه را دارد یقینا خارج از مرز و بوم کشور خود میباشد. اما گردشگر موجودگرا سعی بر این دارد تا ارزش ها و امتیازات در اقلیم خود را کشف کند و از آن لذت ببرد.

قطعا یکی از زیباترین و سالم ترین تفریحات یک انسان میتواند گردشگری باشد. امید ما بر این است که همه ی جوامع، گردشگری را بشناسند و به این درک برسند که یک گردشگر رای جامعه از جهات مختلف تا چه میزان میتواند مفید باشد.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید