گردشگری چیست

8702 2018/08/27
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 2 امتیاز : 5]

امروزه اغلب افراد می دانند که گردشگری چیست امّا شاید هنوز برای عده ای سوال باشد پس در این قسمت به تعریف گردشگری می پردازیم. گردشگری در لغت به معنای گشت و گذار می باشد. جهانگردی مجموعه فعالیت های افرادی است که به مدت بیش از یک سال متوالی مسافرت می کنند و در مکان های خارج از محیط همیشگی خود برای اوقات فراغت، کسب و کار یا سایر اهداف ساکن میشوند. تقریباً همه ی ما در طول زندگی خود چندین بار به گشت و گذار و مسافرت رفته ایم، امّا برخی از ما از نکات مهم قبل از سفر آگاهی نداریم. گردشگری و جهانگردی یک صنعت بسیار پویا با زمینه ای رقابتی است که با توجه به تغییر سلایق گردشگران باید خود را تغییر دهد و بر اساس رضایت و لذت بردن آنها تطبیق یابد.

اهمیت گردشگری از دیدگاه های مختلف بر هیچکسی پوشیده نیست. مهمترین نکته ای که صاحبان کشور یا منطقه ای که نقاط و بناهای گردشگری برایشان اهمیت دارد، زمینه ی اقتصادی گردشگری است. یک مسافر به محض ورود به کشور یا استان دیگر باید برای تمامی نیازهای اولیه ی خود و همچنین خرید سوغات و بسیاری از لوازم دیگر پول خرج کند. همین امر باعث شده که کشورهایی که دارای امتیازات گردشگری بالایی هستند، از نظر اقتصادی نیز جزو کشورهای ثروتمند قرار بگیرند. گردشگری از نظر سیاسی امنیتی نیز اهمیت ویژه ای دارد. معمولاً گردشگران مناطقی را برای گشت و گذار انتخاب میکنند که از امنیت بالایی در سطح جهان برخوردار باشد.

اولین عاملی که موجب شروع گردشگری میشود داشتن انگیزه است. مهمترین انگیزه سفر برای یک گردشگر یا توریست جاذبه های گردشگری منطقه ای است که قرار است به آنجا سفر کند. جهانگردی نیز مانند بسیاری از حرفه ها و رشته های دیگر شامل چندین دسته است. محققان در این زمینه اعلام کرده اند که گردشگری یا جهانگردی به طور کلی باید به سه دسته تقسیم بندی بشود.

– گردشگری خارجی

در این نوع از سفر مردم به جاذبه های گردشگری سایر کشورها سفر میکنند. در حقیقت یک کشور با استفاده از ابزارهای تبلیغات جهانی گردشگران را برای صنعت توریسم به کشور خود می کشاند. بهتر است در این نوع افراد زبان انگلیسی قوی و یا زبان آن کشور را تا حدودی بدانند.

– گردشگری داخلی

گردشگران در این حالت به زیبایی ها و مناطق جذاب داخل کشور خود میپردازند و در واقع سفر درون مرزی دارند. در این سفر افراد گاهی به اقوام و آشنایان خود نیز سر می زنند. گاهی در طی مدت معلوم به تعدادی از شهرها سفر می کنند و گاهی یک استان و یک شهر را به طور کامل می گردند.

– گردشگری ورودی

گردشگری ورودی حالتی از گردشگری است که یک کشور، میزبان سایر کشورها میشود تا گردشگران را به بهترین حالت ممکن پذیرا باشد. این یک تعامل دوسویه میان کشورهاست.

معمولاً سران کشورها سعی بر این دارند که هر سه حالت گردشگری را در برنامه ی خود جای دهند. یعنی هم به کشورهای دیگر سفر کنند، مسافرت های درون کشوری داشته باشند و نیز پذیرای گردشگران دیگر کشور ها باشند. این عمل جدا از منفعت های اقتصادی صنعت گردشگری که به همراه دارد، موجب حفظ رتبه و موقعیت کشور در سطح بین المللی شده و در بهبود رابطه با سایر کشورها بسیار حائر اهمیت است. گردشگری در ایران نیز دارای اهمیت زیاد و مورد توجه مردم سایر کشورها می باشد، جاذبه های تاریخی و طبیعی ایران نیز پتانسیل جذب توریسم را دارد.

علاوه بر دسته بندی گونه ای دو دسته بندی دیگر برای گردشگری وجود دارد که افراد گاهی به گردشگری تاریخی و یا طبیعی می پردازند. در گردشگری تاریخی افراد تمامی جاذبه های تاریخی دنیا را بدون هیچ موضع گیری خاصی دنبال می کنند. در گردشگری طبیعی گردشگران به دیدن و جستجوی جاذبه های طبیعت می روند تا از رویدادها و زیبایی های طبیعی لذت ببرند.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید