پس از نگرانی اتحادیه اروپا و بریتانیا، ادوبی از تصاحب 20 میلیارد دلاری فیگما خودداری…

842 2023/12/30
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 0 امتیاز : 0]

پس از اینکه رگولاتورهای اروپایی و بریتانیایی نگرانی هایی را مبنی بر حذف رقابت در بازار نرم افزار طراحی محصول مطرح کردند، Adobe  از تصاحب 20 میلیارد دلاری (15.8 میلیارد پوندی) رقیب کوچکتر خود Figma صرف نظر کرد.

به گزارش ویکیتک به نقل از گاردین؛ مالک فتوشاپ، که با محصولاتی از جمله Illustrator و  Acrobat Reader  بر بازار مسلط است، گفت که این دو شرکت به ارزیابی مشترکی دست یافته‌اند که «هیچ مسیر روشنی» برای تأیید مقررات وجود ندارد.

ماه گذشته، سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) اعلام کرد که این معامله رقابت در بازارهای طراحی محصول، ویرایش تصویر و تصویرسازی را تهدید می‌کند، در حالی که نهاد مشابه اتحادیه اروپا بیانیه‌ای صادر کرد که نگرانی‌های مشابهی را مطرح کرد.

این شرکت ها در بیانیه مشترک گفتند: “هیچ مسیر مشخصی برای دریافت تاییدیه های نظارتی لازم از کمیسیون اروپا و سازمان رقابت و بازار بریتانیا وجود ندارد.”

شانتانو ناراین، رئیس و مدیر اجرایی ادوبی، گفت: «ادوبی و Figma به شدت با یافته‌های نظارتی اخیر مخالف هستند، اما ما معتقدیم که به نفع ماست که به‌طور مستقل پیش برویم».

ادوبی پس از فروپاشی قرارداد نقدی و سهام برای پلتفرم طراح مبتنی بر ابر، یک میلیارد دلار هزینه پایان کار به Figma پرداخت خواهد کرد.

در پاسخ به CMA که روز دوشنبه منتشر شد، ادوبی گفت هرگونه واگذاری “کاملاً نامتناسب” خواهد بود و “سرمایه گذاری و نوآوری را کاهش می دهد و در نهایت به مشتریان طرفین آسیب می رساند” و هیچ جایگزینی ارائه نکرد.

این دو شرکت در پاسخ خود گفتند: «نیاز به واگذاری جهانی چند میلیارد دلاری فتوشاپ یا ایلاستریتور برای پرداختن به یک نظریه نامطمئن و گمانه‌زنی آسیب، کاملاً نامتناسب است. “این مورد در مورد نیاز به واگذاری کل Figma Design نیز صادق است.”

مارگرت وستاگر، کمیسر اروپایی برای رقابت، گفت، با این حال، خرید پیشنهادی «تمام رقابت‌های فعلی را خاتمه داده و از همه رقابت‌های آینده بین [Adobe و Figma] جلوگیری می‌کند».

او گفت: «تحقیقات عمیق ما نشان داد که این امر منجر به قیمت‌های بالاتر، کاهش کیفیت یا انتخاب کمتر برای مشتریان می‌شود. در بازارهای دیجیتال و همچنین در صنایع سنتی‌تر، نه تنها به همپوشانی‌های فعلی توجه شود، بلکه از رقابت آینده نیز محافظت شود. این امر به‌ویژه در مورد معاملاتی که شرکت‌های بزرگ و تاسیس شده، نوآوران موفق موفقی را به دست می‌آورند، صدق می‌کند.»

این معامله که در سپتامبر سال گذشته اعلام شد، جدیدترین تصاحب فناوری بزرگ است که نظارت شدیدی را از سوی تنظیم‌کننده‌ها در هر دو سوی اقیانوس اطلس به خود جلب کرده است.

در اوایل سال جاری، CMA  تصمیم گرفت تا از تصاحب 69 میلیارد دلاری مایکروسافت بر Activision Blizzard ، سازنده بازی‌هایی از جمله Call of Duty و World of Warcraft، بزرگترین خرید در تاریخ بازی‌ها جلوگیری کند .

سازمان دیده بان علیرغم انتقاد شدید از سوی هر دو طرف – که شامل این بود که بریتانیا به دلیل کسب و کار بسته است – بر موضع خود ایستاد تا زمانی که قرارداد بازنگری شده‌ای که شامل فروش حقوق بازی های ابری در خارج از اروپا به رقیب فرانسوی اکتیویژن Ubisoft بود در ماه اکتبر پاک شد .

فشار CMA پس از انتصاب سارا کاردل به عنوان مدیر اجرایی جدید آن در سال گذشته صورت گرفت.

کاردل برای ایجاد یک ناظر قوی تر کار کرده است، زیرا گفته است که باید پس از تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا “نقش جهانی مهم تری” ایفا کند و آن را در کنار بروکسل و واشنگتن به عنوان ستون سوم در نظارت بر شرکت های چندملیتی فناوری قرار دهد .

الکس هافنر، شریک رقابتی در شرکت حقوقی Fladgate، می‌گوید: «افرادی که اعلامیه امروز Adobe را مشاهده می‌کنند ممکن است آن را به‌عنوان یک موضع ضد فناوری بزرگ از سوی CMA، به دنبال پرونده مایکروسافت/اکتیویژن ببینند». مطمئناً، چشم‌انداز نظارتی برای فناوری‌های بزرگ در زمان‌های اخیر تا حدودی پیچیده‌تر شده است، اما حداقل در این موقعیت، به نظر می‌رسد که تنظیم‌کننده‌ها با صدایی واحد در مخالفت خود با توافق پیشنهادی صحبت می‌کنند. »

در ماه می، متا، مالک فیس بوک، موتور جستجوی گیف Giphy را پس از اینکه CMA معامله 315 میلیون دلاری را مسدود کرد، فروخت . این توسط سرویس تصویر سهام Shutterstock به قیمت 53 میلیون دلار خریداری شد.

CMA همچنین در حال بررسی سرمایه گذاری چند میلیاردی مایکروسافت و مشارکت با OpenAI ، شرکت سازنده فناوری هوش مصنوعی ChatGPT است.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید