غارنوردی

11279 2018/10/08
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 1 امتیاز : 5]

ورزش غارنوردی در غارهایی برگزار میشود که تجاری نیستند. غارهای غیرتجاری برای عموم مردم باز نیست و فقط مخصوص تحقیق کردن و یا ورزش هایی نظیر غارنوردی است. شاید شما هم ندانید غارنوردی چیست! اما دقت داشته باشید که غارنوردی نباید با غارشناسی اشتباه گرفته شود. این ورزش برای کسانی است که به دنبال کاوش دنیای پنهان زیر سطح زمین هستند. البته غارنوردی مشکلات و خطرات مخصوص به خودش را داراست که اگر شخصی به این ورزش علاقه نداشته باشد، نمیتواند در زمینه ی غانوردی به موفقیت دست پیدا کند.

غارنوردی خطرات بسیار زیادی دارد. شیب های شدید، لغزندگی مسیر، سردی بیش از حد و خطر جاری شدن سیل از شاخص ترین مشکلاتی هستند که برای تمامی غارنوردان ممکن است به احتمال زیاد پیش بیاید. اگر بر اثر یکی از عواملی که ذکر شد ورزشکاری آسیب ببیند، تیم درمانی و یا بیمارستانی برای درمان او وجود ندارد. بلکه تنها هم تیمی های او هستند که توانایی کمک به او را دارند. پس نتیجه میگیریم اگر در این ورزش تازه کار هستید، بهتر است که از هم تیمی های خود جدا نشوید.

هیچگاه به تنهایی به غارنوردی نروید. همانطور که گفته شد این ورزش پر از خطرات، فراز و نشیب هاست. حتی اگر همه ی نکات ایمنی را رعایت کردید و تمامی جوانب کار را سنجیده اید. قدرتی که در کار تیمی هست هیچ وقت در یکه تازی نیست. طبق آمار به دست آمده از انجمن ملی اسپلیولوژیک گروه هایی چهار یا پنج نفره در اکثر مواقع نسبت به دیگران موفق تر بوده اند. باید در نظر داشته باشید که اصول غارنوردی را رعایت کنید.

غارها مکان های بی رحمی هستند، به همین دلیل هم کوچکترین اشتباه در غارنوردی ممکن است اثراتی جدی داشته باشد. امّا این به این معنی نیست که غارنوردان تازه کار نمیتوانند به خوبی این کار را انجام دهند. آنها باید به این درک برسند که مکانی که چند هزار پا از سطح زمین فاصله دارد جایی نیست که یک غارنورد بخواهد چیز جدیدی را آزمایش کند.

شما باید بدانید که در چه مدت زمانی و با چه میزان فعالیتی، چقدر انرژی مصرف میکنید. طبیعتاً همان میزان انرژی که در مسیر رفت غار صرف شده است، در مسیر برگشت هم باید وجود داشته باشد. مسئولیت تصمیم گیری در این زمینه بر عهده ی رهبر گروه خواهد بود. رهبر گروه باید وسایل غارنوردی افراد را چک کند.

غارها مکان های سرد و خیسی هستند. بنابر این پوشش یک ورزشکار در غار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به هیچ عنوان لباس پنبه ای برای غارنوردی به تن نکنید. چراکه جذب آب بالایی داشته و دیرتر از بقیه خشک میشوند. البته که غارنوردان باید چندین لایه لباس به تن داشته باشند. لباس غارنوردی باید آب کم جذب کند و در صورت خیس شدن هم باید به سرعت خشک شود و همچنین بهتر است با مواد مصنوعی ساخته شده باشد تا لایه ی بیرونی آن درصورت برخورد با اجسام تیز نیز آسیبی نبیند.

به طور کلی اگر میخواهید هیجان شدید و ماجراجویی فوق العاده ای داشته باشید، غارنوردی حرفه ای و آماتور یکی از بهترین گزینه ها برای شما خواهد بود امّا دقت داشته باشید که احتیاط شرط عقل است و باید جوانب آن را رعایت کنید. بهتر است قبل از هر اقدامی که در زمینه ی ورزش غارنوردی انجام می دهید، با متخصصین در این زمینه مشورت داشته باشید.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید