لوازم کوهنوردی

9904 2018/09/03
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 2 امتیاز : 3]

لوازم کوهنوردی باید کاملاً با داشتن اطلاعات و تجربه ی کافی انتخاب شوند. کوهنوردی ورزشی است که در عین حال شامل چند ورزش دیگر در درون خود است. به عنوان مثال میتوان سنگ نوردی، پیاده روی و کوهپیمایی را نام برد. همچنین کوهنوردان ممکن است در شرایط مکانی، آب و هوایی خاصی قرار بگیرند. آنها برای مقابله با این شرایط نیازمند تجهیزات کامل کوهنوردی هستند. همه ی این ها باعث میشود تا کوهنوردان برای انتخاب وسایل کوهنوردی نهایت دقت را داشته باشند. لباس و تجهیزات کوهنوردان باید به گونه ای در نظر گرفته شود که برای تمامی این شرایط مفید باشد. در ادامه به معرفی لیستی از ضروری ترین وسایلی که یک کوهنورد حرفه ای برای خود تهیه میکند، میپردازیم.

کفش

پاها مهمترین عضو بدن در کوهنوردی هستند. پس برای راحتی آنها در طول مسیر باید دقت داشته باشید که چه نوع کفشی انتخاب میکنید. کفش هایی برای کوهنوردی مناسب هستند که سبک وزن و نرم بوده و در عین انعطاف پذیری دارای تهویه ای مناسب باشند. کفش کوهنوردی یکی از مهمترین لوازم اولیه و مورد نیاز برای کوهنوردان است که در خرید آن باید اصول خاصی را رعایت کنند.

جهت یابی

کوهنورد لازم است تا بتواند به خوبی با مسیر و پیچ و خم های آن آشنا باشد تا هم بتواند بهترین راه را برای صعود انتخاب کرده و هم در صورت گم شدن، به راحتی به مسیر اولی بازگردد. برای این عمل به مجموعه لوازم زیر نیازمند است.

1) نقشه

2) قطب نما

3) جی پی اس

عینک آفتابی

کوهنوران حرفه ای همیشه با خود عینک آفتابی و یا کرم های ضد آفتاب حمل میکنند. آنها میدانند که برای محافظت از چشم و پوست خود در برابر نور مستقیم آفتاب باید یک محافظ داشته باشند. در هنگام خرید عینک های مخصوص کوهنوردی در حد امکان نباید به زیبایی آن توجه داشته باشید، گرچه عینک های آفتابی کوهنوردی زیبایی خاص خودشان را دارند. این قدرت عینک در شکستن امواج اشعه فرابنفش است که اهمیت دارد و از آسیب پذیری چشم جلوگیری میکند.

لباس مناسب برای شرایط مختلف هوایی

کوهنوردان باید بدانند که همیشه احتمال بروز تغییرات شدید آب و هوایی وجود دارد. بنابراین عقلانی است که برای جلوگیری از آسیب از این اتفاقات باید برای هوای گرم و هم برای هوای سرد لباس های مخصوص کوهنوردی که از سرعت شما کم نکند، در نظر بگیرید. البته قبل از انتخاب هر منطقه باید شرایط آب و هوایی سنجیده شود و موقعیت زمانی درست سفر انتخاب شود.

کول پشتی

طراحی کوله پشتی کوهنوردی باید به گونه ای باشد که دست و پاگیر نبوده و همچنین بتوان به طور کاملاً بهینه از فضای داخل آنها استفاده کرد. در انتخاب کوله پشتی دقت کافی داشته باشید چرا که قرار است تمامی وسایل ضروری کوهنوردی کل مسیر رفت و برگشت شما در آن جای بگیرد.

باتوم کوهنوردی

باتوم یا همان عصای کوهنوردی به عنوان پای سوم کوهنوردان نیز شناخته میشود. البته کوهنورد باید بداند که چگونه و به چه صورتی از باتوم خود باید استفاده کند. باتوم های کوهنوردی انواع مختلفی دارند که ورزشکار باید با توجه به مسیر کوهنوردی خود و چگونگی فراز و نشیب های آن، تصمیم نهایی را در انتخاب باتوم خود بگیرد. بهتر است که عصای کوهنوردی به گونه ای باشد تا فشار حرکت تا جایی که ممکن است از بقیه ی اندام های کوهنوردان مثل دست و پا برداشته شود.

چراغ قوه

چراغ قوه برای کوهنوردان انواع مختلفی دارد، مهمترین کار انتخاب چراغ قوه درست برای مکان های مختلف است. همانطور که چراغ پیشانی در غارنوردی و بسیاری از ورزش ها و حرفه های دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است، در کوهنوردی نیز جایگاه ویژه ی خود را دارد. روشن کردن مسیر در صورت حرکت در شب و آزاد بودن دستان شما به هنگام استفاده از این نوع چراغ قوه باعث شده تا این وسیله در رده ی مهمترین وسایل کوهنوردی قرار بگیرد.

جعبه ی کمک های اولیه

مسیر کوهنوردی بسیار پر فراز و نشیب است. یک کوهنورد در هنگام طی کردن مسیر کوهنوردی خود با خطرات بسیار زیادی روبروست و این خطرات نیز آسیب دیدگی های بدنی برای کوهنوردان ایجاد میکند. لذا رهبر تیم کوهنوردی باید جعبه ی کمک های اولیه را جزو مهمترین اولیت های تیم در آماده سازی تجهیزات کوهنوردی قرار دهد.

کیسه خواب

در تجهیزات سفر و کمپینگ کیسه خواب از لوازم مهم کوهنوردی است. کیسه خواب از نفوذ سرما، رطوبت و حشرات جلوگیری کرده و خوابی با اطمینان خاطر را برای شما به ارمغان می آورد. چه چیزی از کیسه خوابی گرم و نرم در دل طبیعت بهتر است؟ البته کیسه خواب معمولاً برای کوهنوردی انفرادی مورد استفاده قرار میگیرد در حالی که در کوهنوردی های تیمی رسم است که چادرهای مخصوص برپا گردد. جنس کیسه خواب ها امروزه به دو صورت پر مانند و الیاف مصنوعی ساخته میشود.

آتش

کوهنوردی چه به صورت تیمی یا فردی نیاز به روشن کردن آتش در طول مسیر دارد. برای همین منظور هم کوهنوردان هر کدام باید یک فندک یا کبریت برای برپایی آتش به همراه داشته باشند. تهیه ی غذا، درست کردن چای، فرار از سرما از جمله مواردی است که نیاز به آتش دارد. در مواردی باید شرایط درست کردن آتش بدون هیچ وسیله و فقط با چوب و سنگ را آموزش ببینند.

قمقمه آب

سعی کنید از بطری هایی از جنس فلز برای حمل آب استفاده کنید. آب و رفع تشنگی عواملی اصلی هستند تا یک کوهنورد بتواند با امید به ادامه ی مسیر کوهنوردی خود ادامه دهد. رهبر تیم کوهنوردی باید برنامه ریزی کامل بر روی تقسیم بندی آب و غذا داشته باشد و از بروز هرگونه مشکل بین اعضای تیم جلوگیری کند.

در نهایت همه ی کوهنوردان باید بدانند که تفاوتی در برنامه ریزی کوهنوردی های انفرادی یا تیمی وجود ندارد. آنها باید حداقل از سه ماه قبل با سنجیدن شرایط و مسیر کوهنوردی و مشورت با افراد با تجربه در این زمینه، برای تمامی اعمال و رفتار خود در طی مسیر برنامه بریزند.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید