با ضایعات الکترونیکی خود چه کنیم؟

1394 2023/07/25
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 0 امتیاز : 0]

ضایعات الکترونیکی چیست؟

ضایعات الکترونیکی به هر نوع وسایل الکترونیکی یا الکتریکی گفته می شود که به دلایل مختلف قابل استفاده نیستند و باید دور ریخته شوند. اقلام رایج ضایعات الکترونیکی عبارتند از لوازم خانگی، تلفن های همراه، کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون، دستگاه های فکس، تاسیسات الکترونیکی، لامپ ها، تجهیزات اداری و پزشکی، دستگاه های کپی و چاپگر، سیم و کابل، تجهیزات صوتی و تصویری، سخت افزار شبکه ، سیستم های توزیع برق و …

ضایعات الکترونیکی یکی از بزرگترین چالش‌های محیط زیستی در دنیا  هستند و به مشکلات جدی برای جامعه و محیط زیست تبدیل شده اند. طبق تخمین آژانس حفاظت از محیط زیست تنها در ایالات متحده، سالانه حدود 60 میلیون تن زباله الکترونیکی به محل های دفن زباله می رود.

بازیافت زباله های الکترونیکی

مضرات ضایعات الکترونیکی

ضایعات الکترونیکی به دلیل مواد شیمیایی سمی که به طور طبیعی هنگام دفن پس می دهند، خطرناک هستند. اکثر زباله های الکترونیکی حاوی برخی از مواد سمی و شیمیایی شامل بریلیوم، آرسنیک، کادمیوم، جیوه و سرب هستند که خطرات زیست محیطی جدی برای خاک، آب، هوا و حیات وحش ایجاد می کنند.   

ضایعات الکترونیکی پس از دفن شدن، کم کم در خاک حل می شوند و مواد سمی خود را به خاک پس می دهند. آب سمی زیر محل دفن زباله متوقف نمی شود و وارد آب های زیر زمینی شده و سپس وارد آب های شیرین اطراف می شود. این آب نه تنها به انسانها بلکه به حیات وحش نیز آسیب می رساند.

برخی از تأثیرات احتمالی زباله الکترونیکی عبارتند از:  

  • آلایندگی خاک و آب به واسطه تخلیه غیرمجاز این ضایعات در محیط زیست
  • افزایش غلظت مواد سمی در غذا و آب، که می‌تواند به سلامتی انسان ها و سایر موجودات زنده آسیب بزند.
  • افزایش گرمایش جهانی به دلیل گازهای گلخانه‌ای تولید شده در فرایند تولید و دفن زباله های الکترونیکی.

بازیافت ضایعات الکترونیکی و حفظ محیط زیست

تأثیرات ضایعات الکترونیکی بر اقتصاد

حجم بالای ضایعات الکترونیکی می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر اقتصاد داشته باشد. این تاثیرات منفی عبارتند از:

  • افزایش هزینه‌های جمع‌آوری و دفن ضایعات الکترونیکی.
  • افزایش استخراج منابع جدید برای تولید محصولات جدید جهت جایگزینی محصولات قدیمی.

اما بازیافت ضایعات الکترونیکی به دلیل کاهش حجم ضایعات و بازیابی مواد ارزشمند، برای حفظ منابع طبیعی و کاهش تخریب محیط زیست بسیار مهم است. به علاوه، بازیافت زباله الکترونیکی می‌تواند منجر به ایجاد شغل و درآمد برای جامعه شود.  

راهکارهای کاهش ضایعات الکترونیکی چیست؟

چالش انتخاب بهترین روش دفع ضایعات الکترونیکی چالش جدیدی نیست و حداقل به دهه 1970 برمی گردد. اما از آن زمان تاکنون چیزهای زیادی تغییر کرده است، به ویژه تعداد وسایل الکترونیکی که امروزه دور ریخته می شوند روز به روز افزایش یافته است.

کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که دفن زباله الکترونیکی نمی تواند یک راهکار مثمر ثمر در دراز مدت باشد و سعی کرده اند راه حل های جایگزین پیدا کنند. یکی از بهترین راهکارهایی که کارشناسان به آن دست یافته اند بازیافت زباله الکترونیکی است.

بازیافت ضایعات الکترونیکی امکان استفاده مجدد از قطعات و مواد آنها را فراهم می‌کند. به جای دفن این ضایعات می توان آن‌ها را جمع‌آوری کرده و مواد ارزشمند مانند فلزات، پلاستیک‌های با کیفیت و صفحات مدار چاپی را جدا کرده و بازیافت کرد. این روش در کاهش حجم زباله های الکترونیکی و بهبود محیط زیست بسیار مؤثر است.

مدیریت صحیح ضایعات الکترونیکی

در بسیاری از کشورها قوانینی برای جمع آوری و بازیافت این ضایعات وضع شده است. در کشور ما نیز برای مدیریت ضایعات الکترونیکی به طور صحیح، می‌توان از راه‌‌ کارهای زیر استفاده کرد.

اعمال قوانین و مقررات

 باید قوانینی برای جمع‌آوری، بازیابی و بازیافت زباله های الکترونیکی وضع شود. این قوانین باید از شرکت‌های فعال در این زمینه، به منظور جمع‌آوری و بازیابی ضایعات الکترونیکی، حمایت کنند.

بازیافت سازمانی

سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند برنامه‌های بازیافت سازمانی را اجرا کنند تا ضایعات الکترونیکی خود را مدیریت کنند. سازمانها و شرکتها می توانند با جمع‌آوری درون شرکتی این ضایعات و ارسال آن به شرکتهای بازیافت گام مهمی در کاهش تولید زباله های الکترونیکی بردارند.

آموزش و اطلاع‌رسانی

 بهترین راه برای جلوگیری از تخلیه غیرمجاز ضایعات الکترونیکی در محیط زیست، آموزش و اطلاع ‌رسانی به  افراد جامعه است. این آموزش می‌تواند شامل توضیحات درباره مضرات زباله های الکترونیکی، روش‌های مدیریت صحیح این زباله ها و ارائه اطلاعاتی درباره شرکت‌های بازیافت باشد. این روش می‌تواند به کاهش تخلیه غیرمجاز زباله های الکترونیکی و افزایش آگاهی جامعه در این زمینه کمک کند.

چرخه بازیافت زباله الکترونیکی

فرایند بازیافت ضایعات الکترونیکی

خوشبختانه بازیافت ضایعات الکترونیکی اهداف مفید زیادی دارد. بازیافت زباله های الکترونیکی شامل فرآیندهایی است که طی آن مواد ارزشمند مانند فلزات، پلاستیک‌های با کیفیت و صفحات مدار چاپی با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن، جدا شده و مجدداً به چرخه مصرف باز می گردد.

روش‌های مختلفی برای بازیافت زباله الکترونیکی وجود دارد که بسته به نوع موادی که باید بازیافت شود متفاوت است، اما در کل شامل مراحل زیر است:

  • جمع‌آوری

در این مرحله، ضایعات الکترونیکی از مکان‌های مختلف جمع‌آوری می‌شوند. این مکان‌ها ممکن است شامل مراکز بازیافت، کارخانجات تولید کننده، فروشگاه‌ها و مراکز خدمات پس از فروش باشند.  

  • جداسازی

در مرحله جداسازی، مواد مختلف ضایعات الکترونیکی از یکدیگر جدا می‌شوند. این مرحله شامل جداسازی فلزات ارزشمند مانند طلا، نقره و مس، پلاستیک‌های با کیفیت و مواد شیمیایی خطرناک مانند جیوه است.

  • بازیابی

در این مرحله، مواد ارزشمند مانند فلزات، پلاستیک‌های باکیفیت و صفحات مدار چاپی از ضایعات الکترونیکی جدا شده و بازیابی می‌شوند. در این مرحله فلزات ارزشمند مانند طلا، نقره، مس و … با استفاده از روش‌های شیمیایی و فیزیکی آماده شده و مجدداً به بازار عرضه می‌شوند.

  • دفع مواد باقی‌مانده

در این مرحله، موادی که نمی‌توانند بازیافت شوند مانند مواد شیمیایی خطرناک، به صورت صحیح و طوری که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنند دفع می‌شوند.

مدیریت بازیافت ضایعات الکترونیکی

چطور می توانیم به حفظ محیط زیست کمک کنیم؟

امروزه شرکتهای زیادی در چرخه جمع آوری و بازیابی ضایعات الکترونیکی فعالیت می کنند. این شرکتها صرف نظر از سود مادی که از این فرایند به دست می آورند به حفظ محیط زیست نیز کمک می کنند. همچنین این فرایند برای مصرف کنندگانی که قصد دور انداختن زباله الکترونیکی خود را دارند نیز می تواند سود مادی داشته باشد.

مصرف کنندگان می توانند با فروش ضایعات الکترونیکی خود به این شرکتها گذشته از اینکه به حفظ محیط زیست کمک کنند به سود مادی نیز برسند. پس بهتر است قبل از دور انداختن زباله های الکترونیکی خود با این شرکتها تماس بگیریم.  

یکی از شرکتهای معتبر و با سابقه ای که در زمینه جمع آوری و بازیافت ضایعات الکترونیکی فعالیت می کند شرکت کیتال است. شرکت کیتال زباله الکترونیکی شرکت ها، سازمان ها و افراد مختلف را به قیمت مناسب خریداری می کند.

شرکت کیتال با شعار ما کمتر بی انصافیم! سعی می کند زباله های الکترونیکی شما را با مناسب ترین قیمت خریداری کند. شرکت کیتال به عنوان خریدار ضایعات الکترونیکی، خریدار ضایعات کامپیوتر، خریدار ضایعات پرینتر اداری، خریدار ضایعات سرور، خریدار ضایعات مخابراتی و خریدار ضایعات لوازم برقی تابلو فعالیت می کند.    
فقط کافیست با این شرکت تماس حاصل کنید. کارشناسان این شرکت با حضور در شرکت، سازمان یا محل زندگی شما ضایعات الکترونیکی تان را به قیمت مناسب خریداری می کنند.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید