تور لیدر

10874 2018/11/05
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 1 امتیاز : 5]

تور لیدر به فردی گفته میشود که مدیریت سفر را بر عهده داشته و وظیفه دارد که سفر را آنگونه که از قبل برای آن برنامه ریزی شده است به پیش ببرد. در ایران برای واژه ی تور لیدر معادل های زیادی وجود دارد. معمولا تور لیدر را با عنوان راهنمای تور یاد میکنند که کاملا اشتباه است. تور لیدر و راهنمای تور کاملا از یکدیگر جدا بوده و دارای وظایف متفاوتی میباشند. علت یکی دانستن این دو عنوان، بیشتر به این دلیل است که در تورهای گردشگری داخلی یک فرد علاوه بر اینکه وظایف تور لیدر را انجام میدهد، تمامی کارهای یک راهنمای تور گردشگری را نیز بر عهده دارد. بنابراین در ادامه به توضیح آنچه که در عرف جامعه بیشتر جا افتاده است، میپردازیم.

مهمترین توانایی تور لیدر برای موفقیت هرچه بیشتر در حرفه ی خود، قوی بودن ارتباط برقرار کردن در برخورد با افراد جامعه است. اگر فردی به راحتی میتواند ارتباط برقرار کند و همچنین علاقه مند به تاریخ و طبیعت است، میتواند تور لیدر موفقی بشود. به همین جهت تولیدر یا رهبر تور باید اطلاعات صحیح و دقیقی از تاریخ و فرهنگ مناطقی که مسئولیت معرفی کردن آنها را به مردم دارد، داشته باشد و بتواند با زبانی شیوا و جذاب ارزش و جایگاه این نواحی گردشگری را در ذهن عموم جای بیندازد.

یکی دیگر از ویژگی های تور لیدر یا راهنمای تور گردشگری، داشتن حافظه ای قدرتمند است. چراکه سرپرست تور به هنگام یادگیری اطلاعات منطقه ی گردشگری و آشنایی با آن، با اعداد و ارقام سر و کار داشته و باید به طور دقیق آنها را به خاطر بسپارد. به هر حال مردم باید اطلاعات صحیحی در مورد مناطقی که برای آن هزینه پرداخت کرده اند، به دست بیاورند.

شغل تور لیدری بسیار پر جنب و جوش بوده و نیازمند انرژی و طراوت بسیار زیادی است. به این دلیل که یک تورلیدر حرفه ای که قرار است کار خود را به نحو احسن انجام دهد، باید در تمامی لحظات سفر در دسترس و همراه مسافران باشد تا بتواند به خوبی به سوالات آنها پاسخ داده و رضایتشان را جلب کند. این شغل بیشتر به عنوان شغلی فصلی شناخته میشود. طبیعتا در ایام تعطیلات استقبال مردم از تورهای گردشگری بیشتر از مواقع دیگر سال خواهد بود.

حال به بررسی دقیقتر وظایف و مسئولیت های تور لیدر خواهیم پرداخت. این بررسی حالت استاندارد یک تور را پیش فرض قرار داده و وظایف یک تور لیدر را بدون در نظر گرفتن وضعیتی که او مسئولیت های راهنمای تور را نیز انجام میدهد، دسته بندی کرده است.

  • خوش آمد گویی، آشنایی اولیه و معرفی خود و اعضای تور.
  • چک کردن تمامی موارد ضروری قبل از شروع سفر.
  • اطلاع کامل از برنامه ای که مدیریت اصلی تور برای این سفر در نظر گرفته اند.
  • پیش بردن سفر طبق برنامه و زمانبندی دقیق.
  • ارائه دادن یک سری نکات کلی در مورد منطقه ی گردشگری مورد نظر.
  • رسیدگی مداوم به مسافران و حل کردن مشکلات و اعتراضات آنها.
  • توانایی مدیریت تور در صورت بروز حادثه.

لیدر تور نیز مانند هر شغلی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد اما اگر فردی با علاقه و مهارت شروع به کار در زمینه کند، مطمئن باشید که موفق خواهد بود و طولانی بودن مسیر، دوری از خانواده، ساعات طولانی کار و بسیاری از موارد دیگر او را رنج نخواهد داد.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید