گچ پلیمری چیست و چه مزایایی دارد؟

1719 2023/07/26
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 0 امتیاز : 0]

گچ پلیمری یکی از مصالح نوین پرکاربرد در صنعت ساختمان است، که در چند سال اخیر مورد توجه فعالان این صنعت قرار گرفته است.

گچ پلیمری چیست؟

از ترکیب گچ با ماده معدنی پرلیت، آهک هیدراته و ماده پلیمری بدست می آید و به دلیل خواص خود مانند قابلیت شکل‌دهی، خشک شدن سریع و مقاومت در برابر آب و رطوبت، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.در حال حاضر در کشور ما به دو صورت پاششی و دستی مورد استفاده قرار می گیرد که ترکیبات آن با هم متفاوت است. ایران بعد از چین و آمریکا بزرگترین تولید کننده گچ در جهان است که متاسفانه بخش کمی از آن تولید گچ پلیمری است، که خوشبختانه در سالهای اخیر به علت استقبال مهندسین و کارفرمایان و مزایای بالای این گچ، شرکت های تولیدی در ایران اقدام به راه اندازی خط تولید این فرآورده کرده اند.

مزایای استفاده از گچ پلیمری:

استفاده از این محصول در مقایسه با گچ سنتی دارای مزایای زیر است:

سرعت خشک شدن:

به سرعت خشک می شود و زمان لازم برای خشک شدن آن کمتر است. این امر باعث می شود که زمان اجرای پروژه کاهش یابد و کارگران بتوانند به سرعت از فضاهای ساختمانی استفاده کنند.

مقاومت بالا:

دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه و خراش است. این ویژگی باعث می شود که سطح های پوشش داده شده با گچ پلیمری مقاومت بیشتری در برابر خرابی و آسیب های مکانیکی داشته باشند.

انعطاف پذیری:

انعطاف پذیری بالایی دارد و می تواند به راحتی به شکل های مختلف تغییر شکل داده شود. این ویژگی باعث می شود که گچ پلیمری برای پوشش دادن به سطوح منحنی و غیرمنظم مناسب باشد.

مقاومت در برابر رطوبت:

دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت است و در مقابل جذب آب و تغییر ابعاد کمتری نسبت به گچ سنتی دارد.این ویژگی باعث می شود که برای استفاده در مناطق با رطوبت بالا و سطوحی که در معرض آب قرار دارند مانند شمال و جنوب کشور مناسب باشد.

وزن پایین:

سبک وزن است و باعث می شود که بار سازه را کاهش دهد. این ویژگی باعث می شود که استفاده از گچ پلیمری در ساختمان هایی که نیاز به وزن سبک دارند، مانند ساختمان های فلزی، مناسب باشد.

قابلیت اجرا آسان:

به راحتی قابل اجرا است و نیاز به تجهیزات و مواد خاصی ندارد. این ویژگی باعث می شود که هر کسی با توجه به دستورالعمل های مناسب بتواند از گچ پلیمری استفاده کند.

عایق صدا:

این نوع گچ بعلت ترکیبات پلیمری که دارد در برابر سرما، گرما و صدا عایق مناسبتری نسبت به گچ های معمولی است.

گچ پلیمری پاششی:

این گچ با  ترکیبات متفاوتی که نسبت به گچ های ساده و پلیمری سنتی دارد، این امکان را فراهم می کند تا پاشش گچ بر روی سطوح مختلف به جای روش های سنتی، توسط دستگاه گچ پاش انجام شود.

مزایای گچ پلیمری پاششی:

پودر گچ و آب در دستگاه گچ پاش با سرعت بالایی با هم ترکیب می شوند و در نتیجه ترکیبی همگن و یکسان بدست می آید، و در زمان اجرا بروی سطوح شاهد سطحی یکدست خواهیم بود. به دلیل فرآیند آماده سازی و اجرا توسط دستگاه در این روش، روزانه تا 250 متر مربع امکان اجرا وجود دارد که حداقل 5 برابر بیشتر از روش سنتی می باشد.یکی دیگر از مزایای این گچ، پاشش مستقیم به سقف و ستون ها توسط دستگاه است که سرعت را بسیار بالا می برد و از لحاظ هزینه اجرا برای کارفرما مناسب تر است.

بعلت اجرای مستقیم این گچ توسط دستگاه بروی کار، تولید نخاله های ساختمان به حداقل می رسد و محیط کار تمیز خواهد ماند، گچ پلیمری پاششی با توجه به فرآیند ساخت و تولید به نسبت گچ سنتی قیمت بالاتری دارد، اما با توجه به ویژگی ها و مزایای آن در مرحله اجرا و استحکام و دوام ساختمان مقرون به صرفه تر است. این محصول در بسته بندی های 25 تا 30 کیلوگرمی عرضه می شود، و شرایط نگهداری استاندارد( جای خشک و خنک) با توجه به حساسیت محصول باید رعایت شود.

سطوح قابل اجرا گچ پلیمری:

این فرآورده معدنی مهندسی شده قابلیت اجرا برروی هبلکس، آجر، بتن، سیمان، سفال، ستون های بتنی، فوم و دیواره های برشی را دارا می باشد.

خرید گچ پلیمری پاششی:

در هنگام خرید گچ پلیمری یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید خدمات اجرایی آن است، به دلیل نو ظهور بودن آن در ایران یکی از معضلات پیش رو کمبود نیروی کار حرفه ای در اجرای پروژه می باشد. بازرگانی عزیزی با سالها سابقه در این زمینه و دارا بودن بزرگترین تیم اجرایی در کشور، این امکان را برای کارفرمایان گرامی در سراسر کشور فراهم نموده است تا با خیالی آسوده پروژه های خود را با بالاترین استاندارد کیفی اجرا نمایند. برای مشاهده نمونه پروژه های گچ پلیمری کلیک کنید.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید