عکاسی در طبیعت

11874 2018/12/17
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 1 امتیاز : 5]

عکاسی در طبیعت یکی از زیباترین و لذت بخش ترین عکاسی ها بشمار می رود. این در صورتی است که آموزش عکاسی در طبیعت کار آسانی نیست. طبیعت های بی نظیر و بی جان، عکاسی از شگفتی های خلقت کاری بسیار هیجان انگیز است اما قبل از انجام عکاسی به چند نکته باید توجه داشته باشید. اگر عکاس حرفه ای هستید حالا می خواهید ایده های عکاسی را برای خودتان مرور کنید و یا اگر عکاس مبتدی هستید و نمی دانید باید از کجا شروع کنید باز هم فرقی ندارد با ما همراه باشید.

در درجه اول بهتر است بدانید عکاسی در طبیعت نیازمند دوربین حرفه ای و کمی ترفندهای عکاسی در طبیعت است امّا اگر به عکاسی در طبیعت علاقه دارید ولی دوربین کاملاً معمولی در دست دارید و یا می خواهید با لنز گوشی خود کادری زیبا بسازید باید بدانید این امکان پذیر است. شاید نتوانید نمایشگاه عکاسی برگزار کنید امّا قطعا می توانید آلبوم زیبایی از گوشه و کنار طبیعت برای خود داشته باشید. لذت اینکه یک عکس زیبا را شما گرفته باشید خیلی بیشتر از این است که آن را از اینترنت سرچ کنید و بدانید یک عکاس حرفه ای آن را ثبت کرده است.

گام اول : سفر به دل طبیعت

کوله پشتی خود را ببندید و عزمتان را جزم کنید و به دل طبیعت سفر کنید. یک منطقه ی خوش آب و هوا را انتخاب کرده و در گوشه ای ساکن شوید. در دل طبیعت با آن همه زیبایی چطور باید بدنبال ایده برای عکاسی بود؟ این سوالی است که برای عده ی زیادی پیش می آید. خوب به دور و ورتان نگاه کنید، چه میبینید؟ برگ های رنگارنگ، درختان سربه فلک کشیده، آسمان آبی و … . اگر حافظه همراه شما فضای کافی را دارد از تمام سوژه هایی که میبینید عکس بگیرید ولی اگر می خواهید بر روی یک موضوع تمرکز کنید بهتر است آن به دلخواه خودتان باشد در این صورت باید با روش های عکاسی در طبیعت آشنا باشید.

عکاسی در طبیعت می تواند از منظره هایی با مقیاس کلان گرفته شود، مثل منظره ای که در آن انعکاس کوه و درخت در برکه ای نمایان است. در این نوع از عکاسی شما باید قوانین بیشتری را بدانید، بستن کادر شما خیلی مهم است که بهتر است کادری عریض داشته باشید. اگر دریا و آب پیش رو دارید با آن آینه درست کنید، از تلاقی تصویر واقعی و انعکاس آن صحنه ی زیبایی خلق خواهد شد. گاهی این مقیاس در حد یک دشت گل است و یا یک تک درخت، مهم این است که شما بدانید چند عنصر در یک کادر برای عکاسی دارید.

عکاسی از عناصر جزئی طبیعت مثل عکاسی از برگ، سنگ، یک شاخه، یک گل و … در این مقیاس شما تعداد ایده های زیادی برای عکس دارید. فقط در این عکاسی دوربین را باید به گونه ای تنظیم کنید که قدرت فوکوس اتوماتیک را داشته باشد. عناصر جزئی قابلیت های زیادی دارند، عکاسی از طبیعت بی جان استفاده های گوناگونی دارد. یکی از مزایای آن این است که سوژه در دست شماست و خیلی راحت تر می توانید با آن ارتباط برقرار کنید.

گام دوم : ایده عکاسی در طبیعت

ایده های عکاسی از طبیعت بیشمار هستند. شاید بپرسید چرا؟! بله به دلیل متنوع بودن و عدم تکراری شدن محیط های طبیعی است. طبیعت ها حتی مختص یک محیط جغرافیایی نیستند، در گوشه و کنار جهان و هر کشور و شهر و روستایی طبیعتی منحصر به فرد وجود دارد که شما می توانید از آن بهره مند شوید. ایده عکاسی در طبیعت بیشتر از خود طبیعت بلند می شود، اینکه طبیعت پیش روی شما چه رنگی باشد، اینکه جنگل باشد یا کوهستانی باشد. دشت یا برکه ای در دل دشت باشد همه و همه خود سوژه هایی برای طبیعت هستند که باید به آن توجه کنید.

اولین ایده در طبیعت خوب نگاه کردن است. میخواهید عکس خوب بگیرید باید خوب هم بنگرید. آسمان آبی و چمن های سبز، قرار دادن تنه درخت گوشه ی عکس و یا قسمتی از چمن ها جلوی لنز، این ها به شما کمک می کند تا بُعد بیشتری به عکستان ببخشید. گاهی ترکیب حیات وحش با منظره بی نظیر می شود مثلا پرواز پرندگان بر فراز کوهستان، روی شاخه نشستن پرنده یا پرندگان، روی آب شنا کردن پرندگان و … این ها همه فرصت های عکاسی است که شما می توانید از آن لذت ببرید.

عکاسی در طبیعت ایران خود یک ماجرای طولانی است. در ایران آبشارهای متعددی وجود دارند، دشت ها و چمن زارهای بسیار که در دل آن ها گل های رنگا رنگ هستند. جنگل های شمال و بندرهای جنوب، ستاره ها و تپه های کویر، کوهستان های پر برف و رودهای خروشان همه و همه برای عکس گرفتن محیط و بستری مناسب را برای شما فراهم می کنند. اما به یاد داشته باشید عکس های شاخص از مناطق خاص با نام خاص در بسیاری از آرشیوها وجود دارند. آن چیزی که مهم است شکار لحظه هایی است که شما در آن حضور دارید. می توانید عکس هایی از طبیعت بگیرید که در آن یک فیگور انسان هم وجود داشته باشد، البته باید دقت داشته باشید که مقیاس شخص بزرگی و کوچکی محیط را تداعی می کند. هرچه شخص از لنز شما دورتر باشد فضا وسیع و هرچه نزدیک تر باشد فضا کوچک تر بنظر می رسد.

عکاسی طبیعت خود یک هنر است. افرادی که به صورت حرفه ای در طبیعت پرسه می زنند و ساعت ها وقت می گذرانند تا پرتو خورشید بر روی دشت گل، شکفتن گیاهان و … را به ثبت برسانند کارشان بسیار ارزشمند و دشوار است. آنها دانش کادربندی، قانون یک سوم، فیلترهای عکاسی و … را به خوبی می شناسند و کاربردهای هر کدام را در سوژه های عکاسی بکار می برند. نشاط آوران به شما پیشنهاد می کند اگر به فکر عکاسی افتاده اید همین حالا با دوربین عکاسی خود سراغ گل و درخت نزدیکتان بروید و یک سوژه عکاسی پیدا کنید و آن را ثبت کنید.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید