لیست انواع کتاب قانون و معرفی بهترین آن ها

1633 2023/09/17
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 0 امتیاز : 0]

کتاب قانون به مجموعه کتاب های حقوقی گفته می شود که در هریک از آن ها قوانین شاخه خاصی از حقوق قرار گرفته است. کتاب قانون با موضوعات گوناگونی از جمله قانون مدنی، مجازات اسلامی، تخلفات اداری، قوانین مالیاتی، قوانین تجاری و… به چاپ رسیده است. این کتاب ها می توانند برای افراد فعال در عرصه حقوق، بخصوص کسانی که قصد شرکت در آزمون های وکالت را دارند، بسیار مفید واقع شوند.

انواع کتاب قانون از نظر سبک محتوا

کتاب های قانون از نظر نوع محتوا دارای انواع مختلفی هستند. برای مثال در برخی کتب محتوا در قالب نمودار ارائه شده است که این امر دسترسی و فهم موارد کلیدی موجود در کتاب قانون مدنظر را ساده می سازد. در ادامه انواع سبک کتب حقوقی را معرفی کرده و مختصرا در مورد هریک توضیحاتی را ارائه می دهیم.

کتاب قانون نموداری

کتاب قانون نموداری نوعی از کتب قانون می باشد که محتوا در آن محتوا به صورت ترکیبی از متن و نمودار طراحی شده است. با توجه به این که در این کتاب، نکات به وسیله نمودارهای تصویری ارائه می شوند، بخاطر سپاری آن ها بسیار آسان تر از کتبی است که صرفا متن ارائه می دهند. این مورد از انواع کتاب های حقوقی، یکی از بهترین گزینه های منابع وکالت جهت افزایش اطلاعات وکلا و همچنین آمادگی جهت آزمون وکالت می باشد.

کتاب محشای قانون

محشا در اصطلاح حقوقی، به معنای توضیحات، تفسیرها و آرای حقوقی است که در مورد یک قانون یا مجموعه قوانین ارائه می شود. در یک کتاب محشای قانون، با توجه به موضوع کلی آن که می تواند قوانین مجازات اسلامی، قوانین مدنی و… باشد، ابتدا یک قانون مربوط به موضوع قرار می گیرند و پس از آن ماده ها و تفسیرهای مربوط به قانون مدنظر و همچنین توضیحات مربوط به آن ماده، آرای وحدت رویه و نظریه های مشورتی قضایی مرتبط با قانون و منابع حقوقی مرتبط با آن ذکر می شوند.

محشای قانون، می تواند برای افراد مختلف، از جمله دانشجویان حقوق، قضات، وکلا، کارشناسان حقوقی و سایر افرادی که به نوعی با قوانین و مقررات سر و کار دارند، بسیار مفید باشد و شبهات آن ها را در مورد قوانین گوناگون برطرف سازد.

کتاب قانون تحریری

کتاب قانون تحریری از دیگر انواع کتب حقوقی است که در آن، متن کامل یک قانون یا مجموعه قوانین، همراه با توضیحات و تفسیرهای مربوط به آن، ارائه می شود. این نوع کتاب ها معمولاً توسط متخصصان حقوقی یا قضات نوشته می شوند و برای آشنایی با قوانین و مقررات و کاربرد آن ها در عمل، به کار می روند.

کتاب قانون اعراب گذاری

کتاب قانون اعراب گذاری شده کتابی است که در آن قوانین گوناگون مربوط به حوزه‌ای خاص قرار دارد و ویژگی این نوع کتاب ها آن است که واژگان سخت آن جهت خواندن و تلفظ صحیح به طور کامل اعراب گذاری شده‌اند.

برای درک بهتر، تفاوت کتاب حقوقی اعراب گذاری با نوع تحریری در این است که در کتاب قانون تحریری، تنها متن کامل یک قانون یا مجموعه قوانین ارائه می شود، اما در کتاب حقوقی اعراب گذاری، علاوه بر متن کامل قانون، اعراب گذاری دقیق و صحیح واژگان آن نیز ارائه می شود.

انواع کتاب قانون از نظر موضوع

همان طور که در ابتدا گفته شد، کتاب های قانون با موضوعات گوناگون حقوقی منتشر می شوند. جهت دستیابی به انواع کتاب قانون و همچنین منابع وکالت، یکی از بهترین مراکز موجود، وب سایت کتاب قانون با آدرس ketabghanoon.com است که در آن تمامی انواع کتب حقوقی قابل تهیه می باشد. در ادامه به تشریح برخی از مهمترین انواع کتاب های حقوقی از نظر موضوع خواهیم پرداخت.

کتاب قوانین تجارت

در این کتاب قوانین و مقررات خاص از جمله قانون و آیین نامه پولشویی، قانون تجارت الکترونیکی، آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری، قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی، قانون صدور چک، لایحه قانونی ممنوعیت خروج و… قرار گرفته است که به تنظیم روابط تجاری بین افراد و شرکت‌ها می پردازد.

قانون تجارت ایران، در سال ۱۳۱۱ شمسی تصویب شد و تاکنون، چندین بار مورد اصلاح قرار گرفته است. آخرین اصلاحات این قانون، در سال ۱۳۹۴ شمسی انجام شده است. این کتاب یکی از مهم ترین کتب در حوزه قوانین و حقوق تجاری است و برای هر کسی که در این حوزه فعالیت می کند، ضروری است که با آن آشنا باشد. در کتاب قوانین تجارت می توانید به سرفصل های زیر دسترسی داشته باشید.

  • کلیات
  • تجار
  • معاملات تجاری
  • اسناد تجاری
  • شرکت های تجاری
  • ورشکستگی

این کتاب یکی از مهم ترین منابع در حوزه حقوق تجاری است و برای هر کسی که در این حوزه فعالیت می کند، ضروری است که با آن آشنا باشد. یکی از بهترین نسخه های این کتاب نوشته شده توسط آقای جهانگیر منصور می باشد که این نسخه در سایت ketabghanoon.com به فروش می رسد.

کتاب قانون مدنی

کتاب قانون مدنی یکی از منابع مهم برای دانشجویان حقوق، کارآموزان وکالت و عموم علاقه مندان به حقوق است. این کتاب برای درک اصول حقوق مدنی و آشنایی با قوانین حاکم بر روابط حقوقی میان افراد و اشخاص حقوقی ضروری است. برخی از مهمترین مباحث این کتاب عبارت اند از:

  • اموال: انواع اموال، مالکیت، حق انتفاع، حق ارتفاق و عقود و معاملات
  • اشخاص: شخصیت حقوقی، اهلیت، احوال شخصیه و اشخاص حقوقی
  • عقود و معاملات: انواع عقود و معاملات، شرایط صحت عقد، آثار عقد و اقاله
  • خانواده: نکاح، طلاق، ارث و خانواده
  • مسئولیت مدنی: مسئولیت مدنی ناشی از عمل عمدی، مسئولیت مدنی ناشی از عمل غیرعمدی و مسئولیت مدنی ناشی از جرم

کتاب قوانین مجازات اسلامی

قوانین مجازات اسلامی قوانینی هستند که در مورد جرم و مجازات وضع شده اند. این قوانین به عنوان یکی از مهم ترین منابع وکالت و حقوق شناخته می شوند و در دادگاه ها و سایر مراجع قضایی به عنوان مبنای رسیدگی به جرایم، مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه برخی از مهمترین مباحث موجود در کتاب قوانین مجازات اسلامی را بیان خواهیم کرد.

  • جرائم: تعریف جرم، انواع جرم، شرایط تحقق جرم، عناصر تشکیل دهنده جرم و مجازات جرم
  • مجازات ها: انواع مجازات ها، شرایط اعمال مجازات، اجرای مجازات و تخفیف مجازات
  • اقدامات تامینی و تربیتی: انواع اقدامات تامینی و تربیتی، شرایط اعمال اقدامات تامینی و تربیتی و اجرای اقدامات تامینی و تربیتی
  • شرایط و موانع مسئولیت کیفری: شرایط تحقق مسئولیت کیفری، موانع مسئولیت کیفری و مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی

به طور کلی، کتاب های قوانین حقوقی با موضوعات زیادی به انتشار رسیده‌اند. برای آشنایی با تمامی این کتاب ها و اقدام جهت تهیه هر یک، بهترین مرجع وب سایت کتاب قانون (ketabghanoon.com) می باشد. همچنین این وب سایت جهت دست یابی به منابع وکالت و شرکت در انواع آزمون های مرتبط، می تواند بهترین گزینه ها را در اختیار شما قرار دهد.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید