7روش جادویی برای آموزش زبان به کودکان

1718 2023/07/26
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 0 امتیاز : 0]

“حوصله شو ندارم، کار سختیه، سر و کله زدن با بچم سخته، ول کن وقتش رو ندارم”

احتمالا این جملات برای شما آشنا باشد. اینطور نیست؟ این جملات را بیشتر از والدینی شنیدم که وقتی بحث آموزش زبان انگلیسی به کودکان در خانه باشد، مدام تکرار میکنند.

 اگه شما هم حداقل یکبار به این مسائل فکر کردید و اینطور واکنشی نشان دادید پس این مقاله خوراک خود شماست.

سمی ترین باور غلط والدین این است که فکر می کنند برای آموزش زبان به فرزندشان لازم است که خودشان در زبان انگلیسی استاد باشند و بتوانند بخوبی مثل یک معلم با سابقه انگلیسی تدریس کنند. اگر شما اینطور فکر میکنید باید بگویم که اشتباه میکنید.

لازمه آموزش زبان به فرزندتان در خانه فقط مسولیت پذیری است و بس. مسولیت بازی کردن با فرزندتان، تکرار عبارات و آهنگ های انگلیسی با فرزندتان، ساخت گوشه زبان انگلیسی در خانه و ده ها و صدها کار دیگری که فرایند یادگیری زبان را برای فرزندتان آسان کند. تنها همین کافی است.  پس نترسید و با اعتماد بنفس تصمیم بگیرید که خودتان مسولیت آموزش زبان کودک تان را به عهده بگیرید.

جدای از تمام مزیت های یادگیری زبان در خانه در ، چه کسی بهتر و دلسوز تر از شما به فرزندتان است؟ چه کسی بهتر از شما شخصیت کودک‌تان را می‌شناسد؟ قطعا اگر بتوانید خودتان به کودک‌تان آموزش دهید، یادگیری عمیق‌تر و لذت‌بخش ‌تری برای فرزند دلبندتان رقم خواهید زد.

حال بگذارید طبق تجربه چندساله‌ام با کودکان و بعنوان یک مدرس جوان که عاشق تک‌تک زبان‌آموزانش هست، چند راه ساده اما موثر برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان به شما نشان دهم:

  1. زبان انگلیسی با بازی و سرگرمی

رمز موفقیت یادگیری زبان انگلیسی این است که کودک شما متوجه نشود که میخواهید به او زبان یادبدهید. شاید کمی مسخره بنظر برسد. اصلا چطور ممکن است؟ اگر بتوانید شرایطی فراهم کنید که بدون توجه آگاهانه به زبان انگلیسی فرزند شما در معرض زبان قرار بگیرد، شما برنده اید. خب چطور؟ بیاید زبان را در لفافه ای از بازی بپیچانیم. انواع مختلفی بازی انگلیسی وجود دارد که به تعداد کمی از آنها اشاره میکنم:

بازی Simon says : در این بازی با قسمت های بدن آشنا شوید و با حرکت و جنب و جوش آنها را تمرین کنید. مثلا سایمون میگوید Touch you Toes یعنی انگشتان پایت را لمس کن.

بازی Mother May I : با این بازی میتوانید صفات و اسامی مختلف را تمرین کنید. البته باید خط شروع راه رفتن بچها و خط پایان مشخص باشد. روی خط شروع بایستد و مثلا شما بگوید move like a Ninja مثل یک نینجا حرکت کن و همین طور تا خط پایان.

بازی treasure hunt: فلش‌کارت‌ها یا هر اشیا دیگری را در قسمت‌های مختلف خانه پنهان کنید و از کودک‌تان بخواهید تا آنها را پیدا کند. همچین میتوانید با دستورالعمل‌های  انگلیسی نیز افعال را تمرین کنید. مثلا look under the table زیر میز رو ببین.

بهرحال چون بازی ها فضای جذاب و سرگرم کننده ای دارند برای بچه ها لذت بخش هستند و عمده آموزش های ما در همین راستا است. ضمن اینکه لذت بخش بودن مسیر یادگیری لازمه ادامه مسیر است.

  1. آهنگ ها و موزیک های انگلیسی گوش کنید

آهنگ ها در تقویت تلفظ و به حافظه سپردن عبارات به فرزندتان کمک زیادی می‌کند. اگر به این مسئله اعتقادی ندارید. بگذارید از شما بپرسم که تا بحال شده آهنگی بصورت ناخودآگاه و بدون آگاهی کامل شما شنیده باشید ، وقتی به خودتان بیاید ببینید دارید با آن آهنگ زمزمه میکنید؟ یا آهنگی بصورت ناخودآگاه در حافظه شما مانده باشد و با پخش شدن آن شما نیز متن آهنگ را بیاد بیاورید؟ مطمئا برای شما هم اتفاق افتاده است.

با مثال بالا خواستم ذکر کنم که اهنگ چه قدرت جادویی در ثبت عبارات و احساسات در ذهن ما دارد. این ابزار مهم را دست کم نگیرید و در راستای اهداف یادگیری زبانی فرزندتان بکارببرید. به لیست آهنگ‌های زیر نگاه کنید:

ترانه a bear named Sue

ترانه abracadabra

ترانه bean bag hello

ترانه brush bus

ترانه chocolate cake

در پکیج آموزش زبان انگلیسی به کودکان رایا :

  1. با شناخت ویژگی های شخصیتی و رفتاری کودکان والدین عزیز درک بهتری از رفتارها و واکنش‌های کودکان خواهند داشت
  2. روش های تدریس جذاب برای آموزش زبان به کودکان را فرا خواهند گرفت.
  3. با مزیت‌های یادگیری زبان انگلیسی در کودکی طبق نظر محققین و روانشناسان آشنا خواهند شد.

ضمنا در پکیج آموزش زبان انگلیسی به کودکان رایا  با ترسیم نقشه راه و برنامه آموزشی روزانه به شما کمک خواهیم کرد که دقیقا از چه کجا و چطور در خانه آموزش زبان به کودک‌تان را شروع کنید. علاوه بر این با استفاده از لسن پلنی( طرح درس)  که در اختیار شما قرار می دهیم شما می دانید هر روز و هر ساعت از روز دقیقا باید چه کاری انجام دهید.

حال بیایید به ادامه آموزشمان بپردازیم:

  1. داستان و قصه انگلیسی بخوانید.

خب قطعا منظور من داستان های همینگوی و شکسپیر نیست. برای شروع باید با داستان هایی ساده و بسیار کوتاه در حد 6 الی 7 جمله شروع کنید. هر شب قبل از خواب یک داستان انگلیسی ساده انتخاب کنید و با لحنی جذاب و کودکانه،آرام آرام شروع کنید به خواندن. با نشان دادن تصاویر داستان به فرزندتان به فهم بیشتر او کمک کنید.

  1. از تمام موقعیت های زندگی در راستای آموزش فرزندتان استفاده کنید

مهم ترین مزیت یادگیری زبان انگلیسی در خانه این است که از تمام موقعیت های زندگی میتوانید مفیدترین کلاس های درس را بسازید. مثلا میتوانید با همدیگر کیک بپزید و آن روز تعدادی عبارت و کلمه انگلیسی در حوزه آشپزی به فرزندتان بیاموزید. یا هر شب موقع رفتن به رخت خواب به انگلیسی شب بخیر بگویید و خواب های خوش برای فرزندتان آرزو کنید. این مثالها فقط برش های کوچیکی از بی نهایت سکانس های زندگی روزمره است که هرچه بیشتر پیش میروید مقدار استفاده از زبان انگلیسی در زندگی بیشتر میشود. در ابتدا با روندی نسبتا آرام پیش روید. همت کنید و از هر موقعیتی استفاده کنید.

  1. کارتون ها و انیمیشن های انگلیسی بهترین ابزارها برای یادگیری زبان انگلیسی به کودکان

کارتون ها و انیمیشن ها چون حس شنیداری و دیداری کودکان را درگیر میکنند، قاعدتا جذاب تر و بیادماندنی تر هستند. کمتر کودکی را دیده ام که به کارتون و انیمیشن علاقه نشان ندهد. پس در روز و با مقدار ساعتی مشخص برای فرزندتان کارتون پخش کنید و کمک کنید که گوش هایش هرچه بیشتر با انگلیسی آشنا شود. میتوانید برای فرزندتان ظرف پاپ کرنی بیاورید و باهم تماشا کنید. اگر وقت ندارید کنارش باشید، حداقل شرایط لذت بخشی برایش فراهم کنید.

  1. آموزش زبان انگلیسی با رقص

خب تا حدودی به شما حق میدهم که فکر کنید چه روش مسخره‌ای. البته من نگفتم مثل خردادیان برقصید. منظورم پخش آهنگ شاد همراه با حرکت دادن بدن است. برای بار هزارم میگویم که بچها از نشستن و کاری نکردن بدشان می‌آید. پس از جایتان بلند شوید. میتوانید افعال و عبارات حرکتی را به فرزندتان یاد دهید. مثلا بگویید:

Sit down بشین

Stand up بلند شو

Turn around بچرخ

Clap your hands دست بزن

و کلی عبارت روزمره دیگر که گام به گام در دوره کودک دوزبانه رایا توضیح داده ام.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید