چگونه کوهنورد حرفه ای شویم

13052 2018/09/10
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 2 امتیاز : 5]

چگونه کوهنورد حرفه ای شویم؟ سوالی است که ذهن بیشماری از آدم ها را به خود مشغول کرده است. کوهنوردی یکی از زیباترین ورزش های دنیاست و مزایای کوهنوردی بسیار زیاد است. رشته کوه های بلند و مرتفع خود از شگفتی های بینظیر خلقت هستند. دستیابی به بالاترین نقطه قله ها نیاز به تجربه، مهارت، قدرت فیزیکی و هوش بسیار بالایی دارد چرا که بیشتر فعالیت ورزش های گوناگون را شامل میشود. حال اگر واقعاً به ورزش کوهنوردی علاقه داشته و قصد پیشرفت و حرفه ای شدن در این زمینه را دارید، پیشنهاد میکنیم از آموزش کوهنوردی و  چند نکته ی مهم که در ادامه برای شما توضیح داده ایم، غافل نشوید.

اصول اولیه کوهنوردی

کوهنوردی نیز مانند تمامی حرفه های موجود در دنیا اصول اولیه ای دارد که اگر کسی آنها را نداند، نمیتواند خود را یک کوهنورد دانسته و یا حتی برای حرفه ای شدن در این زمینه اقدامی انجام دهد. نیازی نیست که حتماً یک سنگنورد تمام عیار باشید تا به یک کوهنورد تبدیل شوید امّا دانستن اصول اولیه ی صعود را باید بدانید. یک کوهنورد حرفه ای باید بداند که چگونه گره بزند و یا اینکه چه استفاده هایی از یک طناب میتواند بکند. برای یادگیری این دسته از مهارت ها پیشنهاد می شود مدتی در سالن های تمرین سنگنوردی آموزش ببینید.

بعلاوه باید کوله مناسب و چیدمان درست کوله را بیاموزد. داشتن کفش مناسب و نگهداری از کفش کوه نیز واجب است. آشنایی با تجهیزات اولیه کوهنوردی برای علاقه مندان به این ورزش یک اصل مهم است.

کوله پشتی کوهنوردی

یک کوهنورد حرفه ای همیشه کوله پشتی مخصوص خود را به همراه دارد و آن را جزوی از بدن خود به حساب می آورد. به همین جهت برای تبدیل شدن به یک کوهنورد حرفه ای ابتدا باید بیاموزید که چگونه وقتی کوله پشتی خود را به همراه دارید کاملاً احساس راحتی داشته باشید. برای اینکار حتماً لازم نیست که تمرین خاصی انجام دهید. کافی است که کوله پشتی خود را از وسایل لازم برای کوهنوردی پر کرده و شروع به پیاده روی در پارک یا اطراف منزل خود بکنید. اوایل شاید این سبک تمرین کمی برایتان سخت باشد امّا به مرور زمان دیگر سنگینی کوله پشتی خود را احساس نخواهید کرد.

کوهنوردی در سرما

نکته ی مهم بعدی که هر فرد برای تبدیل شدن به یک کوهنورد حرفه ای باید آن را بداند، چگونگی کوهنوردی در سرما می باشد. قطعاً بیشتر نکاتی که در تابستان برای کوهنوردی آماده کرده اید، در فصل زمستان به هیچ وجه مفید نخواهند بود. انتخاب چادر مناسب، مجموعه لباس های کوهنوردی، برنامه ریزی برای انتخاب و پخت غذا و بسیاری از نکات مهم دیگر در فصل زمستان متفاوت خواهند بود که در صورت اشتباه در انتخاب آنها، کوهنورد ممکن است به مشکلات بزرگی برخورد کند.

گام برداری صحیح و کفش مناسب

یکی دیگر از اصول مهم کوهنوردی، صحیح قدم برداشتن است. نداشتن علم اینکه چگونه گام بردارید، ممکن است در کوهنوردی حرفه ای سلامت پاهای شما را به خطر بیندازد. پس نتیجه میگیریم که کفش مناسب کوهنوردی در اولین اولویت شما برای خرید وسایل مخصوص کوهنوردی باید قرار داشته باشد. در هنگام صعود کردن بند کفشانتان را شل ببندید و در هنگام برگشت از قله به علّت فشاری که بر روی پنجه ی پا می آید، باید بندهای کفش سفت تر بسته شوند. نفس کشیدن در هنگام گام برداشتن بسیار حائز اهمیت است. هر یک ساعت یکبار به مدت ده دقیقه به بدن خود استراحت دهید. هیچگاه نباید به یکباره متوقف شوید چون توقف ناگهانی برای سلامت بدن و ماهیچه های آن مضر خواهد بود. هرگاه احساس نیاز به استراحت کردید، آرام آرام از سرعت خود بکاهید و به بدن برای سرد شدن زمان بدهید.

نکات مهم پایین آمدن از قله برای حرفه ای ها :

  • مدت زمان استراحت در این زمینه باید نسبت به زمان صعود کردن به قله بیشتر باشد.
  • در بین تمامی کوهنوردان حرفه ای این جمله معروف است که هنگام کوهنوردی باید زمان برگشت از کوه حداقل دو برابر زمان رفت باشد. چراکه عجله داشتن در این مورد باعث میشود که عواقبی نظیر شکستن یا در رفتن مفاصل و یا استخوان ها را در پی داشته باشد.
  • هرچه شیب بیشتر باشد باید حرکت خود را به حالت زیگزاگی تغییر دهید تا احتمال سقوط کردن کاهش پیدا کند.

در پایان پیشنهاد میشود که حتماً چندین بار قبل از رفتن به کوه لیست وسایل ضروری خود را چک کنید. تا در طول مسیر رفت و برگشت به هیچ مشکلی بر نخورید. به هر حال کوهنوردی حرفه ای نیازمند تلاش سخت و اراده ی قوی در این زمینه است و هر انسان راحت طلبی نمیتواند در این مورد موفق باشد.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید