Q & A

سوالات متداول گردشگری

20200 2016/09/17
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 6 امتیاز : 4.5]

در اینجا نکاتی مهم در مورد گردشگری و مسافرت های خارجی در قالب سوالات راهنمای عمومی گردشگری گردآوری شده است که خواندنش خالی از لطف نیست و در مورد نکات سفر مثل می توانند موثر باشند.

اگر هتل را دو ماه زودتر از زمان مسافرت رزرو کنیم اما بعد پشیمان شویم چه اتفاقی می افتد؟

وقتی شما جای خود را دو ماه زودتر از زمان مسافرت رزرو می کنید معمولا از تخفیف ویژه ای برخوردار می شوید. اگر پشیمان هم شوید، پس از هزینه ای اندک، پول شما برگردانده می شود و حتی برخی از هتل ها چیزی از پول شما کم نمی کنند، اما اگر پشیمان نشوید سود آن بسیار زیاد است، چون در روزهای آخر نه تنها جای مورد نظر خود را نمی توانید انتخاب نمایید بلکه اگر زمان سفر شما زمان های پیک و شلوغ باشد هزینه هتل ها بیداد میکند. مثلا شما مهر ماه می توانید بهترین هتل ها را با قیمت مناسب برای عید رزرو نمایید اما در زمان عید اصلا چنین خبری نیست. به همین ترتیب اگر بخواهید در روزهای المپیک به کشور میزبان سفر کنید و یا در روزهای عید کریسمس و یا هر عید دیگری به کشورهایی که آن عید را جشن می گیرند بروید بهتر است بلیط آن را از ماه ها قبل رزرو نمایید.

آیا قیمت هایی که هتل ها اعلام می کنند شامل مالیات و هزینه های جانبی هم می شود؟ یا در آخر هزینه های این چنینی به آن افزوده می شود؟

این نکته ای است که به هنگام رزرو جا باید حتما آن را مشخص کنید تا آخر متوجه نشوید که باید پول بیشتری بپردازید. حتی شاید استفاده از برخی امکانات هتل هم هزینه اضافی داشته باشد، این را از اول مشخص کنید.

در انتخاب جا چه نکاتی مهم است؟

این بستگی به هدف شما در مسافرت دارد، بهترین جا برای مسافرت اگر آرامش می خواهید کنار دریا و یا خارج شهر، اگر می خواهید دیدنی های شهر در دسترس باشد مرکز شهر و کنار ایستگاه های مترو و اگر سفرتان کاری است نزدیک جایی که در آنجا کار دارید و … .

کودکان در چه سنی بزرگسال به حساب می آیند؟

بیش از 6 سالگی بزرگسال محسوب می شوند. برای زیر 6 ساله ها هتل ها شرایط متفاوتی دارند.

چرا بلیط هواپیمایی که در تبریز برای رفتن به مسکو یا سن پترزبورگ می خریم این همه متفاوت از بلیطی است که از باکو برای رفتن به این شهرها می خریم؟

بلیط هواپیما برای مسافرت های داخلی بسیار ارزانتر از بلیط هواپیما برای مسافرت های خارجی است. به همین دلیل اگر شما در شهر مرزی هستید، می توانید از این امتیاز برای سفر به نقاط دور دست کشور همسایه استفاده کنید، مثلا اگر اهل تبریز یا ماکو هستید برای رفتن به استانبول از راه زمینی بروید شهر وان در ترکیه و از آنجا با هواپیما بروید استانبول تا تفاوت هزینه را ببیینید. این قانون در همه جای دنیا صادق است.

آیا تاکسی گرفتن در کشورهای مختلف آداب متفاوتی دارد؟

در اکثر کشورها تاکسی گرفتن به معنی ماشین دربست گرفتن است و به همین دلیل در اکثر کشورها کرایه تاکسی قابل چانه زدن است، مگر کشورهایی که از مقررات تاکسی متر واقعا پیروی می کنند. در برخی جاها تاکسی هایی که دربستی می روند نام متفاوتی از تاکسی های اشتراکی دارند. برخلاف کشور ما نشستن در جلوی تاکسی کلاس محسوب می شود در جاهای دیگر برعکس است و چند کشوری هم هستند که در آنها، جلوی تاکسی نشستن احترام به راننده محسوب می شود، مثلا اگر شما به دوبی بروید و در فرودگاه تاکسی بگیرید و جلوی آن بنشینید بدون آنکه کلمه ای بگویید، راننده می فهمد که شما ایرانی هستید. تفاوت نرخ تاکسی و اتوبوس و مترو در همه جای دنیا بسیار زیاد است.

تنهایی سفر کردن مزیت بیشتری دارد یا با تور سفر کردن؟

تور گردشگری یا تور مسافرتی مزیت های زیادی دارد، با تور خیلی از نگرانی ها را ندارید، همه چیز آماده است و به دلیل اطلاعات و امکاناتی که آژانس ها دارند خیلی از هزینه ها را می توانند کم نمایند. اما تور شما را به سفر می برد و خیلی از چیزها را خودتان یاد نمی گیرید و هیجان و ماجراجویی موجود در آن را تجربه نمی کنید. بهترین کار این است که با تور بروید اما برای خودتان برنامه های شخصی و خارج از تور هم بگذارید. برای این منظور از هتل یک نقشه شهر بخواهید که در آن ایستگاه های مترو مشخص باشد. بر روی نقشه محل اقامت خود را علامت بزرگ و مراکز دیدنی و خرید و یا هرجایی که می خواهید بروید را علامت کوچک بزنید و تلفظ نام خیابان و مکان هایی که می خواهید بروید را به درستی یاد بگیرید.

البته این نقشه را می تونید از طریق اینترنت، GPS یا گوگل مپ (Google Map) هم داشته باشید که بسیار جامع و کامل نقشه تمامی کشورهای جهان را دارد. اما مرور نقشه ها و شناختن موقعیت محل اقامت نسبت به نقاط دیگر بسیار مهم است.

نکته مهمی که در سفر همواره باید به یاد داشته باشیم چیست؟

اینکه بدانیم جیب برها، ولگرد ها، زورگیرها، و کلاهبرداران در همه جای دنیا وجود دارند و اگر کشوری گردشگران بیشتری داشته باشد، گروهی از این خلاف کاران به طور حرفه ای بر گردشگران و توریست ها تمرکز می کنند. پس اصلا گمان نکنید که اینجا فرانسه، مالزی یا چین است و همه چیز درست است، اگر چنین تصوری داشته باشید، احتمالا در بالای برج ایفل، دوربین، گوشی موبایل یا پول شما را از کیف یا جیبتان برمی دارند و یا در تاریکی شب، در یکی از کوچه های خلوت کشور امن ارمنستان زورگیرها یقه شما را می گیرند. پس در جاهای خیلی شلوغ و خیلی خلوت مواظب خودتان باشید.

اصطلاحاتی که در مورد سن مسافر باید بدانیم چیست؟

حتما اصطلاحات زیر را در هتل ها و مراکز مختلف تهیه بلیط و غیره خواهید دید یا شنید:

Infant (نوزاد) : به کودکان زیر دو سال اطلاق می گردد که معمولا در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت اختصاری INF نشان داده می شود.

Child (اطفال 2 تا 6 ساله) : کودکانی هستند که معمولا در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت اختصاری CHD2-6 نشان داده می شود.

Child (اطفال 6 تا 12 ساله) : کودکانی هستند که معمولا در هتل ها به آنها تخت از نوع سفری اختصاص می یابد و با علامت اختصاری CHD6-12 نشان داده می شود.

Adult (بزرگسال) : به افراد بیش از 12 سال تعلق می گردد و با علامت اختصاری ADL نشان داده می شود.

آیا “اطلاعات” بخشی از تجهیزات مسافرت و جهانگردی است؟

اطلاعات مفید و کاربردی در مورد سفر و مقصد می تواند هزینه مسافرت را پایین و رضایت مندی و خشنودی از مسافرت را بالا ببرد. این اطلاعات را میتوان از طریق اینترنت و یا کتابهای راهنمای مسافرت کسب نمود. بر همین اساس مقتضی است که بخشی از این کتاب را به آموزش نحوه استفاده از اینترنت در کسب اطلاعات اختصاص دهیم.

و آخرین نکته؟

از کلیه مدارک خود فتوکپی بگیرید و آن را در نقطه ای غیر از جایی که اصل این مدارک وجود دارند قرار دهید تا در صورت گم شدن اصل یا کپی، یکی را داشته باشید.

به محض رفتن به هر کشوری یک سیم کارت بخرید و شماره آن را در جایی درج نمایید.

تلفن سفارت ایران در کشور مقصد را همواره به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید.

امیدوارم که این مطلب نکاتی مهم در مسافرت خارجی، داخلی و … در اختیار شما قرار داده باشد.

لطفا برای لذت بیشتر ما و دوستانتان، در مورد این جاذبه نظر دهید...!

لطفا همه فیلدها را با دقت پر کنید